2014. dec 03.

Orion - A vadászat elkezdődik...

írta: _Maverick
Orion - A vadászat elkezdődik...

Az elmúlt hetekben nem panaszkodhatnak az űrkutatás szerelmesei: egymást érik a történelmi jelentőségű események. A sor tovább bővül – ha az időjárás és az egyéb körülmények is úgy akarják – holnap magyar idő szerint 13.05-kor, amikor egy Delta-4 Heavy hordozórakéta első ízben emeli majd az űrbe az új Orion űrhajót.


orion-deltaiv.jpg

Az EFT-1 (Exploration Flight Test-1) névre keresztelt küldetés során az egyelőre még asztronauták nélkül kipróbálásra kerülő berendezés jóval távolabb merészkedik majd bolygónk felszínétől, mint tette azt bármely emberek szállítására is alkalmas társa az Apollo-program óta: a pálya legtávolabbi pontja a Föld felszínétől 3671 mérföldre lesz, amely mintegy 15-szöröse annak a távolságnak, amelyben a Nemzetközi Űrállomás kering, és amelyre az elmúlt évtizedekben – részben az űrsiklóknak köszönhetően – gyakorta juthattak el szerencsés embertársaink.

eft1.jpgA tesztelést célul kitűző küldetés meglehetősen rövidnek mondható: ha minden a terv szerint alakul, akkor mindössze 4 órát 23 percet és 20 másodpercet fog igénybe venni (ábra), de ezalatt igen fontos információkhoz juthatnak a fejlesztők. A részletes menetrend megtalálható a mindig nagyszerű Űrvilág hírportálon, illetve sokat megtudhatunk róla az alábbi hivatalos promóvideóból is.

avso.jpgAz Orion hosszú távú feladata, hogy lehetővé tegye az alacsony Föld körüli pályától (Low Earth Orbit – LEO) való elszakadást, mely immáron hosszú évtizedek óta az emberi űrutazás határát jelentette. Az űreszköz fejlesztése során olyan jövőbeli célkitűzéseket vettek számításba, mint a Holdra való visszatérés, egy aszteroida meglátogatása, vagy éppenséggel a Marshoz való ellátogatás. Ennek megfelelőn híres elődjéhez képest jelentősen megnőttek a kabin méretei, úgy is szokták emlegetni: „Apollo szteroidokon”. Kapacitása is nagyobb a 3 űrhajós szállítására alkalmas Apollo-széria darabjainál: a Nemzetközi Űrállomásig akár hatan is bezsúfolódhatnak majd, míg a Hold megcélzása esetén négyen foglalhatnak helyet benne.

A LEO-nál lényegesen nagyobb maximális Földtől való eltávolodásból adódó nagy sebesség miatt a fejlesztőknek komoly akadályokat kellett leküzdenie a légkörbe való visszatéréssel kapcsolatban. Az űrsiklókról jól ismert hőpajzs kerámia csempéi nem lennének képesek ellenállni egy ilyen terhelésnek. Amíg az űrsiklók nagyjából 7,5 km/s sebességgel érkeztek meg, addig az Orion közel 11 km/s-mal fog haladni, amikor eléri a légkört. Ennek következtében a felület hőmérséklete elérheti majd a 2600 Celsius fokot is, míg az űrsiklók esetében „mindössze” 1600 Celsiust kellett kibírnia a pajzsnak.

avcoat_sample_1.jpgA megoldásért az Apollo küldetések során már használt Avcoat nevű anyaghoz fordultak a mérnökök. A különleges matéria „vázát” a méhsejt formában elrendezett üvegszálas szerkezet adja, ezt töltik fel novolac bázisú epoxi gyantával. A vegyület a hatalmas hő hatására fokozatosan elpárolog, ezzel „elhasználva” a hőenergiát és így megóvva a kabint. (A lenti képen az Apollo 12 megviselt hőpajzsa látható.) Az elpárolgó pajzsot minden alkalommal pótolni kell majd, ugyanis az Orion elődjével szemben újrafelhasználható lesz: egy kapszula akár többször is megjárhatja majd a világűrt.

 

1280px-apollo_12_heat_shield.JPG

Nem csak kivételes hőellenálló képessége teszi azonban különlegessé az Orion hőpajzsát, hanem mérete is: 5 méteres átmérőjével ez a valaha készült legnagyobb hőpajzs. Kicsit több mint 24 óra múlva megláthatjuk, hogy miként állta a próbát!


orion_heatshield01-lg.jpg


220px-agc_view.jpgSzinte hihetetlen, de az első Apollo kabinok már 50 éve készültek... Azóta sok víz lefolyt a Dunán, és bizony a gépgyártástechnológia is öles léptekkel haladt előre, csakúgy mint az anyagtudomány. Az új gyártási eljárásoknak hála – mint például a 3D nyomtatás – az Orion űrhajó tömegén sokat sikerült spórolni: nagyobb kapacitása ellenére tömege mindössze kétharmada az Apollóénak (mindkét esetben beleszámítva a szervizmodult is, amely az Orion esetében jelentősen kisebb – további érdekesség, hogy utóbbit az Európai Űrhivatal gondozásában az Airbus Defence and Space gyártotta). Ennél is drámaibb azonban a változás az információtechnológia terén: az Apollo-11 4 kB memóriával rendelkező, 2 MHz-cel zakatoló fedélzeti számítógépével meglehetősen sportszerűtlen lenne párhuzamot vonni, hiszen ennél ma már egy okostelefon tokjára is több ragad. Az viszont figyelemreméltó előrelépés, hogy az Orion informatikai rendszere ezerszer(!!) gyorsabb adatkezelést tesz lehetővé, mint akár az űrsiklóké, akár a Nemzetközi Űrállomásé.


Ha valaki még többet szeretne tudni az űrhajóról, akkor ajánljuk az alábbi videót, amelyben minden fontosabb információt megosztanak a nézővel.

mpcv-orion-capsule-comparison-apollo-shutttle-infographic-130117a-02.jpg

orion_20130330_01.jpgVégezetül emlékezzünk meg a névválasztásról, ami telitalálatnak mondható. Nem csak azért, mert a jármű égi vadászként céloz majd meg távoli objektumokat, hanem mert az égre nézve sokan alighanem az Orion övét ismerik fel elsőként... /Esetleg még a Göncölt, de mivel ez az angol nyelvterületeken Nagy Medve néven fut, így egy amerikai űrhajó esetében nem feltétlenül lenne ez a legszerencsésebb névválasztás.:)/ Holnap néhány óra erejéig eggyel több Orion lesz az égen, és ezzel elkezdődik az űrutazás egy új időszaka.

---------------------------------------------------

Voyager Blog a Facebookon

(Ha a kedves olvasó semmiképpen nem szeretne lemaradni a Facebook oldal frissítéseiről sem, akkor látogasson el az oldalra, és a fejlécben található „Tetszik” ikonon található kis nyíl segítségével megnyitható legördülő menüben kattintson az „Értesítéseket kérek” opcióra.)

Szólj hozzá

fókuszpont Orion Delta IV