2013. jan 28.

44. Saturn V - Vissza a jövőbe!

írta: _Maverick
44. Saturn V - Vissza a jövőbe!

There's nothing routine about flying to the Moon.”

-Jim Lovell-

news-012113a.jpgAz űrkutatással foglalkozó hírportálokon szinte egymást érik a bejelentések az újabb és újabb privát társaságok létesüléséről, az általuk elért eredményekről, a fokozódó NASA-ESA együttműködésről és megannyi ambiciózus tervről. Ha mindezeknek csak töredéke valósulna meg, már akkor egy újabb aranykor eljöveteléről beszélhetnénk. Némiképp paradox módon azonban a jövőbe vezető első lépésekhez néha a múltba kell visszapillantanunk! Tovább után begyújtjuk a hatalmas és méltóságteljes Saturn V rakéta hajtóműveit!

Ahogy az Apollo 13 legendás parancsnokától szóló idézet is mondja, hiába jártunk már a Holdon, és hiába célozzuk már a Marsot, égi kísérőnk meglátogatása semmi esetre sem tekinthető rutinmanővernek. Gondoljunk csak bele, az utolsó asztronauta – Eugene Cernan – 1972-ben söpörhette le magáról a ragaszkodó szürke port. Azóta semmi... semmi, ami akár csak megközelítőleg annyi energiát igényelt volna, mint egy 3 embert hordozó modul Holdig való eljuttatása. Az űrverseny megnyerését követően számos projekt lekerült a napirendről, a gigantikus hordozórakéták kora lejárt. A még nagyobb, még erősebb, esetleg nukleáris meghajtásra apelláló tervek pedig különböző dobozok mélyén kezdtek szépen lassan beporosodni. Mi több, a tovarepülő négy évtized alatt igen sokan eltávoztak már azok közül, akik részt vettek ezen álmok papírra vetésében. Ennek köszönhetően az immár majd egy emberöltővel ezelőtt megépített eszközöket kis túlzással újra fel kell fedezni.

kennedy.jpgA NASA célja egy olyan új hordozórendszer kifejlesztése, mely ismét képessé teszi az Ügynökséget arra, hogy űrhajósait a Föld körüli pályáknál távolabbra is eljuttassa. A Space Launch System névre hallgató eszköz fejlesztésének első lépéseként visszanyúltak a valaha épített legerősebb rakétahajtóműig, mely nem más, mint a Saturn V F-1-ese. A történelem során összesen 65 ilyen hajtómű került kilövésre, 5-5 mind a 13 Saturn V-n. Mielőtt tovább mennénk, vessünk egy pillantást a space.com-ról kölcsönzött infografikára, hogy átérezzük a számokat böngészve micsoda hatalmas eszközről, és milyen fékezhetetlen erőről beszélünk! Jómagam különös elragadtatással tudok csak beszélni erről a lenyűgöző rakétáról, mert abban a kivételes szerencsében részesülhettem, hogy magam is elsétálhattam a típus egy kiállított példánya alatt a Kennedy Space Center-ben (a kép saját).

Learn about the huge Saturn V rocket booster that launched men to the moon, in this SPACE.com infographic.
Source SPACE.com: All about our solar system, outer space and exploration

Január 10-én Huntsville-ben 20 másodpercen keresztül újra düböröghetett a Saturn V F-1-es hajtóművének egyik gázgenerátora, melyet különböző kiállítási darabokból – többek közt a washingtoni National Air and Space Museumban lévőből – kiszerelt alkatrészek alapján állítottak össze. Az eltelt 40 év során végbement fejlődés lehetővé tette, hogy a kiszerelt elemeket bescanneljék, és megkapják azok 3d-s modelljeit. Ezek vizsgálata később majd lehetőséget ad annak megállapítására, hogy miként lehet az újfajta gyártási módszerekkel jobb, hatékonyabb alkatrészeket produkálni. A teszthez a scannelt adatfájlok felhasználásával már gyorsan le lehetett gyártani az új elemeket a 'selective laser melting' eljárásnak köszönhetően. Az additív technika lényege, hogy a finom fémport rétegről-rétegre olvasztják össze lézernyalábok segítségével a 3d-s modellnek megfelelően.

f1-engine-test-fire-2.jpg

A teljes hajtómű helyett a csoport egyelőre „csak” a gázgenerátor rekonstruálására vállalkozott, mert a Marshall Space Flight Center berendezései csak ennek teszteléséhez elegendően nagyok. További érv a választás mellett, hogy egy új hajtómű fejlesztésekor mindig a gázgenerátor készül el elsőként, mert ez a legfontosabb meghatározó tényező a végső méreteket illetően. (A rakétahajtóművek működésére a jövőben majd még visszatérünk egy külön írás formájában.)

A kitartó és aprólékos munka eredményeként végül elérkezett a pillanat, mikor 20 másodpercen át elszabadulhatott a 14000 kg-nyi erő!

A kísérletek jelentősége abban áll, hogy a modern mérési eljárásoknak köszönhetően olyan mennyiségeket is ki lehet már mérni egy ilyen gyújtás alkalmával, amelyekre a 60-as években nem volt lehetőség. Gondoljunk csak bele – csodálattal adózva a kor mérnökei előtt -, 50 évvel ezelőtt ezeket a gigantikus erejű eszközöket kis túlzással papírral-ceruzával-logarléccel tervezték, nem volt számítógépes modell, nem volt lehetőség bizonyos mennyiségek mérés útján történő meghatározására... A mostani eredmények már önmagukban is segíthetik a berendezés működésének és a lejátszódó égési folyamatoknak a megértését, de felhasználásukkal tökéletesíthetőek azok a szimulációs modellek is, melyek nagyban hozzájárulhatnak az újabb hajtóművek fejlesztéséhez. Ezen okokból kifolyólag a Marshall Space Flight Center 116-os tesztállása nem most okádott utoljára lángcsóvákat, és számos további kísérlet várható. A múlt eredményeit fürkésző projekt fénypontjaként a tervek közt szerepel majdan egy komplett F-1B hajtómű begyújtása is! Izgatottan várjuk... 

Források

space.com

Szólj hozzá

hajtómű fókuszpont Apollo NASA ESA Saturn V SLS