2013. ápr 29.

66. Az utolsó szegletig

írta: _Maverick
66. Az utolsó szegletig

Hát nem csudálatos, gyerekek?!
-Öveges professzor- 

mban740l.jpgA tudomány és technika legújabb vívmányait csodálva néha szem elől tévesztjük, hogy a mai modern időkben az ember már akkor szerencsésnek és sikeresnek mondhatja magát ezeken a területeken, ha hozzájárult egy apró kis csavar tökéletesítéséhez az egész szerkezetben… Majdhogynem elképzelhetetlen, hogy valaki egymaga képes legyen korszakalkotóan új elméletet megalkotni, vagy egy teljesen új berendezést a 0-ról kifejleszteni. Hosszú évek megfeszített munkája és emberek sokaságának együttműködése szükségeltetik ahhoz, hogy akár 1%-ot faragjanak valaminek a hatékonyságán, vagy egyetlen centet lecsípjenek a már amúgy is kihegyezett előállítási költségeken. Olyan összetevőkre kell figyelni, és olyan részletekig kell lemenni, hogy nem túlzás azt állítani: az utolsó szeglet, illesztés, anyacsavar is jelentőséggel bír, tudatos tervezés és gondos analízis eredményeként kerül a helyére! Egy tavalyi tanszéki szemináriumon egy olyan példát mutattak be a fenti tézisre, amelyet most feltétlen meg kell osztanunk az olvasókkal annak érzékeltetésére, hogy nincs az az apróság, ami ne lehetne fontos egy gép egészét tekintve. 

Copy of Simplebowlsquish trans.gifA belső égésű motorok fejlesztése során óriási hangsúlyt fektetnek az égés minőségének javítására, hiszen az nem csak a hatásfok növekedéséhez, de a káros anyag kibocsátás csökkentéséhez is vezet. Dízel motorok esetében a levegő beszívása után, a hengerben történik meg az üzemanyag befecskendezése. A keveredésre így igen rövid idő áll rendelkezésre, ezért kívánatos a megfelelően turbulens áramlás létrehozása a befecskendezés előtt. Ennek érdekében a dugattyú feje nem lapos kialakítású mint a technic LEGO modellekben, hanem kis mélyedés helyezkedik el középen. A mélyedés geometriája változatos lehet, célja pedig az, hogy a dugattyú felfele mozgása során a levegőt bekényszerítse ebbe a kis üregbe, ami befelé történő, örvénylő áramlást eredményez, ezzel elősegítve a keveredést.  

A motorban rengeteg különféle veszteség lép fel, köztük a hőveszteség a falon. Az égés során felszabadult energia részben a fémszerkezetet melegíti, az erre fordított értékes kalóriák pedig mind elvesznek a meghajtás szempontjából. Valakinek a Toyotánál ennek apropóján megfordult a fejében, hogy megmérje a különböző pontokon fellépő hőveszteséget. Ehhez a dugattyú különböző részein apró szenzorokat építettek be – ez már önmagában nem kis feladat -, melyek számot adtak a hőmérsékletről, ebből pedig számolhatóvá vált a veszteség. A mérési eredmények azt mutatták, hogy a kis bemélyedés kezdeténél, annak felső, derékszögű sarkánál távozik el a legtöbb energia az égéstérből (a nyíl hegyénél az ábrán). Ezt szemléletesen talán az magyarázhatja, hogy a bekényszerített levegő „nem tud derékszögben fordulni”, ezért létrejön egy leválási buborék, ahol a megrekedő meleg keverék rengeteg hőt ad le a falnak, mert nem tud eláramlani. Elkezdték tehát alakítani a geometriát, és numerikus modelleket is készítettek. (Egy ilyen kutatás természetesen nem 1 hónapot, hanem éveket igényel, magának a hiteles modellnek a felállítása egy önálló PhD témaként is megállhatja a helyét.)  Az alábbi ábrán több kialakítás keresztmetszetét láthatjuk:

 piston.png

Hangsúlyozzuk, hogy milliméteres nagyságrendű változtatásokról beszélünk. A tervezés során eljutottak a legalsó verzióig, ahol szépen lemetszették a derékszögű illeszkedést. A hatás megdöbbentő… az egybevágó mérési és számítási eredmények azt mutatták, hogy nem csak sikerült csökkenteni a hőveszteséget, de emiatt egyenesen – dobpergés… - 5%-ot sikerült lefaragni a fogyasztásból. A mai árak mellett egész szemléletesen forintosítható ez az érték, hiszen literenként kb. 20 Ft-ról beszélünk.

A fenti példa csak egy a rengeteg motorokhoz kapcsolódó döbbenetesen ötletes megoldásból és kutatásból. Mindeössze azt akarjuk ezzel érzékeltetni, hogy a technika ördöge valóban a részletekben rejlik!

Források

Cooling Loss Reduction of Highly Dispersed Spray Combustion with Restricted In-Cylinder Swirl and Squish Flow in Diesel Engine - Masaaki Kono, Masatoshi Basaki and Masaharu Ito – SAE International, 2012-01-0689

Ha szívesen bemutatnád saját szakterületedet, kutatási témádat, vagy blogunk profiljába illő érdeklődési körödet, esetleg szerepet vállalnál a szerkesztésben, akkor írj a jobb oldalon megadott e-mail címre! 

Szólj hozzá

fókuszpont