2014. dec 05.

Pénteki kvarkok - 2014, 49. hét

írta: _Maverick
Pénteki kvarkok - 2014, 49. hét

baryon-vs-QGP.jpgIsmét eltelt egy hét, és mivel sikerült optimalizálni az ezen szemezgető cikk megírására fordítandó időt, így ismét érkeznek a „Pénteki kvarkok”! Ezen a héten többek közt szó lesz egy űrhajó ki nem lövéséről, debütál a hét száma rovat, és a Forma-1 rajongók valamivel közelebb juthatnak azon kínzó kérdés megválaszolásához, hogy ki lenne a legjobb, ha mindenkinek egyforma autója lenne... Tovább után részletek!



14-153-orion_0.jpgKezdjük a tegnapi eseményekkel, melyek át is lógnak mára. A Delta IV tovább élvezte Florida vendégszeretetét, és megmakacsolta magát, így egyelőre nem került sor az Orion űrhajó tesztelésére. Ma 13.05-kor ismét próbálkoznak a mérnökök. A történelmi kilövést online lehet követni itt és itt.

schu_375.pngHa nem is 30 km/s-mal, de kétségkívül gyorsan közlekednek a száguldó cirkusz résztvevői. Az F-1 egy technikai sport, a csapatok pedig erősen különböző képességű autókat üzemeltetnek – ez jól látszott az idei szezon során –, ezzel örökös témát adnak a rajongóknak: ki a legjobb? Mi lenne akkor, ha mindenki egyforma autóval versenyezhetne? Természetesen ezt a kérdést lehetetlen megválaszolni, de a matematikát segítségül hívva kicsit közelebb juthatunk a megoldáshoz. Az F1METRICS oldalon éppen ezzel próbálkoznak. Felállítottak egy modellt, ami megkísérli az eredményekről lehámozni a technológia jelentette komponenst. Ennek több összetevője van: nézik a csapat által elért eredményt; a csapattárssal szembeni eredményt; az ellenfelek által képviselt színvonalat, azaz hogy mennyire kiélezett a küzdelem; a futamonként szerzett pontok számának értékelésénél nem számolják azokat a versenyeket, amikor a pilóta önhibáján kívül kényszerült kiállni, stb. Természetesen ennek a modellezésnek – melynek alapjául egy tudományos publikáció szolgál – is megvannak a hiányosságai, de érdemes eljátszani a gondolattal. A 2014-es évad modellezett végeredménye itt olvasható, minden idők legjobb pilótáinak rangsora pedig itt. Lenyűgöző anyag!

kerek.jpgMaradjunk az autóknál. A Michelin beindította a levegő nélküli kerekeinek gyártását az USA-ban, adta hírül a totalcar.hu. A terméket egyelőre fűnyírókhoz, munkagépekhez és egyéb lassú járművekhez kínálják, mivel nagyobb sebességnél egyrészt nem megoldott a keletkező hő elvezetése, másrészt a deformáció miatt túl nagy lesz a gördülési ellenállás. Terepen viszont számos előnye van a konstrukciónak, amint erre a videóban is rávilágítanak:

 

A hét száma: 70. A szakértők szerint az új ebola esetek 70%-a a tradicionális temetkezési szokásoknak tudható be. Sajnálatos módon ezen tradíciók igen mélyen gyökereznek, számos helyen ugyanis úgy tartják, hogy ha az elhunyttól nem megfelelő módon vesznek búcsút, akkor annak nyugalmat nem lelő lelke visszatér kísérteni... A hírek fősodrából ugyan lassan kikerülnek az ebola járvánnyal kapcsolatos hírek, de ettől még nem sikerült legyőzni a vírust. Libériában ugyan normalizálódni látszik a helyzet, de Sierre Leone-ban – ahogy ezt ez a New York Timesban megjelent cikk bemutatja - továbbra is exponenciálisan nő az esetek száma. Ezt láthatjuk az alábbi grafikonon is (a vonatkozó Wikipédia oldal igen részletesen követi a nyugat-afrikai eseményeket), mely a hivatalos adatokra támaszkodik, noha nem szabad elfelejteni, hogy becslések szerint a valóságban akár háromszor ennyi eset is lehet.

west_africa_ebola_2014_5_cum_case_by_country_lin.png

Végezetül ezen a héten is nézzünk meg valami igazán szépet! Erik Wernquist készítette az alábbi rövidfilmet, mely futótűzként terjedt az interneten az elmúlt napokban. A néhány percben a Naprendszer különböző pontjait barangolhatjuk be. A képkockák valódi felvételek felhasználásával készültek, így képzeletünk szárnyalása során létező helyekre látogathatunk el a digitális technika segítségével (az egyes helyszínekről itt lehet leírást találni), mindezt Carl Sagan szavaival kísérve.

"For all its material advantages, the sedentary life has left us edgy, unfulfilled. Even after 400 generations in villages and cities, we haven't forgotten. The open road still softly calls, like a nearly forgotten song of childhood. We invest far-off places with a certain romance. This appeal, I suspect, has been meticulously crafted by natural selection as an essential element in our survival. Long summers, mild winters, rich harvests, plentiful game—none of them lasts forever. It is beyond our powers to predict the future. Catastrophic events have a way of sneaking up on us, of catching us unaware. Your own life, or your band's, or even your species' might be owed to a restless few—drawn, by a craving they can hardly articulate or understand, to undiscovered lands and new worlds.

Herman Melville, in Moby Dick, spoke for wanderers in all epochs and meridians: "I am tormented with an everlasting itch for things remote. I love to sail forbidden seas..."

Maybe it's a little early. Maybe the time is not quite yet. But those other worlds— promising untold opportunities—beckon.

Silently, they orbit the Sun, waiting."

Szólj hozzá

statisztika űrkutatás orvostudomány ebola kvarkok Forma-1